Affinity Designer je vektorový editor, který jde po krku Adobe Illustratoru. Psát recenze na software mě přestalo bavit někdy kolem roku 2007. Myslel jsem si, že už žádnou nikdy nenapíšu. A vidíte, tady je! Co mě k tomu přimělo?
Zejména přístup firmy Adobe, které jsem vždycky dost fandil. Jako loajálnímu uživateli s legálními licencemi se mi nelíbí změna jejich obchodního modelu a cenové politiky. Vlastním poslední možné ne-cloudové licence Adobe Creative Suite 6 a bráním se upgradu na cloudové CC řešení. Nechce se mi pravidelně platit nemalý licenční poplatek. Investoval jsem v minulosti desítky tisíc až stotisíce do klasických licencí, a tak se cítím být změnou politiky přes veškeré zaváděcí slevy poškozený. Poohlížím se proto po softwaru, kterým bych balík Adobe nahradil…
…a evidentně nejsem sám, komu nová cenová strategie Adobe nesedí. Je to krok, který konkurenci otevřel možnost vstoupit na jinak téměř nedobytný trh. Začínají se objevovat první vlaštovky, které vypadají nadějně. Konkrétně mám na mysli zejména produkty Sketch a Affinity. Oba mají tři společné rysy: oproti Adobe jsou velmi levné, platí se za ně jednorázově a jsou k dispozici jen pro počítače Apple.
Dostupnost aplikací pouze pro OS X bude zcela jistě stát nejvíc v cestě jejich masovému rozšíření, protože uživatelé systému Windows by je museli používat jen v emulaci (například prostřednictvím virtuálního počítače WMware, což ne každý to zvládne a taky to nedovoluje licence OS X). Podívejme se na tento fakt ale z druhé strany mince: tyto moderní aplikace jsou vyvíjeny na míru jednomu konkrétnímu operačnímu systému, takže na rozdíl od produktů Adobe dokáží dobře využívat moderní 64bitovou architekturu vícejádrových procesorů a jednoho konkrétního systému. Je pochopitelné, že když je aplikace schopná využít všechna jádra procesoru – a ne jen jedno, jako tomu je u Adobe InDesignu či Illustratoru – musí být řádově rychlejší a díky rychlosti si může například dovolit i větší přesnost (např. zoom až 1 000 000 %).
Sketch vyvíjí společnost s názvem Bohemian Coding, jejíž název může vyvolávat mylnou představu, že se jedná o českou společnost – není tomu tak, byla založena v roce 2008 v nizozemském Haagu. Sketch cílí jednoznačně na digitální média a tisk je mu zcela cizí. Nedisponuje vůbec barevným režimem CMYK. Byť se mi tato aplikace poměrně líbí, tak to pro mě není volba, protože nepokryje všechna média, se kterými pracuji.
V britské firmě Serif, která vyvíjí softwarový balík s názvem Affinity tisk naštěstí za hlavu nehodili a tak jsou pro „papírové“ a současně digitální designéry větší nadějí. Slibně vypadá i rozdělení balíku aplikací na vektorový editor Affinity Designer, fotoeditační nástroj Affinity Photo a zlomovou aplikaci Affinity Publisher. V prodeji je zatím jediná z těchto aplikací Affinity Designer (v době, kdy jsem psal tento článek byla k dispozici verze 1.2.1). Další dva editory jsou ve vývoji. Affinity Photo je od února 2015 k dispozici ve veřejné beta verzi. Affinity Publisher zůstává zatím zcela pod pokličkou, ale výrobce slibuje jeho uvedení do konce roku 2015.
Affinity Designer
Nemá smysl zde vyjmenovávat všechny funkce, kterými se tato aplikace může pochlubit. Budu se zabývat jen těmi, které mě zaujaly. A rovněž sepíšu ty, které mi nejvíc chybí. Než se dáte do dalšího čtení, pusťte si čtyřminutové video – získáte z něj základní představu o funkcích Designeru.
Video se vztahuje k verzi 1.0. Funkce a vylepšení, které přibyly ve verzi 1.2, jsou k vidění zde.
Ovládání
To, co uživatele Adobe hned nadchne je ovládání. V mnohém je totiž velmi podobné Illustratoru – od jednoznakových klávesových zkratek pro nástroje po kontextové klávesové zkratky pro zoomování a pohyb po pracovní ploše. Po půlhodince testování se v Affinity Designeru budete cítit jako doma.
Je až k nevíře, jak moc se tvůrci u Illustratoru inspirovali. Skoro si říkám, jestli to není až na pováženou či na žalobu… ale to doufám ne, to by byl smutný konec něčeho, co ještě ani pořádně nezačalo.
Bohužel se ale neinspirovali úplně ve všem. Třeba výběr pomocí Node Tool (nástroj pro výběr a úpravy kotevních bodů; v terminologii Illustratoru Nástroj pro přímý výběr – tak řečená bílá šipka) mi vůbec nevyhovuje. Nefunguje na seskupené objekty a nemůžete jím vybrat více kotevních bodů pomocí tažení okolo nich, ale musíte postupně kliknout na každý z nich se stisknutým shiftem, což je velmi pracné a zdlouhavé.
Také na práci s vrstvami jsem si poměrně dlouho zvykal a doteď se v ní občas ztratím.
Čím budete ale nadšeni, je editace bézierových táhel. Nedokážu popsat čím to je, ale dělají víc to, co bych si představoval – na rozdíl od Illustratoru zůstávají křivky hladké a plynulé. Pokud jste někdy zkoušeli, jak se chovají bézierova táhla ve FontLabu nebo Glyphs a vyhovuje vám to, tak budete z Designeru nadšení. I uživatelé Corelu Draw budou v tomto ohledu méně smutní než z Illustratoru.
Další nadšení zažijete, až objevíte nástroje na pro vytváření základních geometrických tvarů – polygony, hvězdy, ozubená kola, komiksové bubliny, srdíčka, kapky atd. To, čeho v Illustratoru dosáhnete mnohdy jen velmi těžko, nebo pomocí historických Efektů či Filtrů, je v Designeru zcela jednoduše nadosah.
Co mi chybí?
Nejvíc mi v současné verzi chybějí tyto, pro mě základní a důležité, funkce:
- odstavcové a textové styly
- paletka Glyfy
- nástroj pro procentuální numerické zvětšování
- sčítání různých jednotek v rámci dialogových oken (například 180 mm + 36 b)
- vícesloupcová sazba
- dělení slov
Nečekané chování
U některých funkcí jsem zaznamenal nečekané chování, které mi nedává moc smysl:
- Když přepnete jednotky dokumentu na mm, tak se přepnou i u písma. Laik to možná ocení, ale zadávat velikosti písem v mm je pro profesionály dost nepraktické.
- Při numerickém vkládání hodnot je potřeba zadávat desetinnou tečku a ne čárku, kterou automaticky napíše česká numerická klávesnice, což je velmi nepraktické a přivádělo mě to v průběhu prací neustále k šílenství.
Čeština
Podpora pro českou sazbu je zatím velmi slabá. To, že neexistuje české uživatelské prostředí, manuály ani online podpora mi vůbec nevadí. Co je však klíčové pro nasazení do praxe – napojení na české slovníky, korektor a algoritmus dělení slov – zatím bohužel neexistuje.
Export
Exportování z Designeru je na jednu stranu velmi propracované a na druhou stranu nejvíc brání jeho nasazení do praxe.
Propracovaný je export pro digitální publikování. Rozřezávání objektů (tzv. slicing) a podpora displejů s vysokým rozlišením (Retina, HiDPI, @2x a @3x) je na vysoké úrovni.
Naprosto nedostatečný je ale export pro tisk. Při exportu do PDF můžete nastavit jen to, zda chcete exportovat celý dokument, nebo výběr a zda chcete texty při exportu převést na křivky. Zcela chybí následující základní a velmi důležité funkce:
- ořezové a pasovací značky
- nastavení spadávky
- podpora polygrafických standardů PDF/X-1a, PDF/X-3, PDF/X-4
- nastavení obrazové komprese
- kontrola chování přetisků
- přímé barvy a podpora Pantone
- globální barvy a jejich odstíny
- „subsetování“ písem
- slučování průhledností
Absence těchto funkcí mi nejvíc brání v přechodu na Designer. Vývojáři o chybějících funkcích však vědí a dle jejich road map na nich již pracují.
Ohlédnutí
Zatím jsem toho reálně v Designeru moc neudělal. Povětšinou jsem si s ním jen tak hrál a zkoušel chování jednotlivých funkcí. V praxi jsem ho zatím vyzkoušel jen na jedné menší zakázce – vizuálním stylu pro malou společnost (vytvořil jsem v něm logo, razítka, vizitky a návrh single page webu).
Nástroj ještě není zralý pro komplexní profesionální nasazení. Pokud se však specializujete například na tvorbu ikon, nebo připravujete grafiku jen pro web, určitě neváhejte – současná verze již může perfektně stačit vašim potřebám. Pokud potřebujete i funkce pro tisk, s nasazením raději počkejte, až vývojáři přidají funkce pro profesionální tiskový výstup.
Přes všechny nedostatky myslím, že má tento software našlápnuto správným směrem. Otázkou je, jak se vývojáři postaví k české lokalizaci. Určitě to pro ně vzhledem k velikosti našeho trhu nebude priorita… Nezbývá tedy než, závidět větším národům, jako jsou například Poláci, že se dostali hned do první verze.
Závěr
Držím Affinity palce. Podpořil jsem ho koupí licence přesto, že jej ještě v praxi nemohu zcela nasadit. Zvažte, zda také neobětujete 1400 Kč a nepodpoříte jeho vývoj.
Myslím, že pokud se výrobci povede Publisher stejně, jako se mu povedl Designer, bude se muset Adobe snažit, aby nepřišlo o své pozice. Myslíte, že je to nereálné? Vzpomeňte si, jak snadné a rychlé bylo pro Adobe zvítězit nad QuarkXPressem… Jednorázová platba za licenci v rozumné výši a řádově lepší využití hardwaru počítače jsou velká lákadla, a tak jsem napjatý, jak to bude dál…
Hezky napsáno, zkusím.
Osobne jsem Adobe uplne odstrihl a zjistil jsem ze to jde uplne v pohode s Affinity, Pixelmatorem a Sketchem :)
A jde to i pro tiskové věci, nebo jen pro web?
>…protože uživatelé systému Windows by je museli používat jen v emulaci (například prostřednictvím virtuálního počítače WMware, což ne každý chce a zvládne).
Tohle je nešťastná formulace, protože IMHO licence Apple nepovoluje běh OS X na jiných počítačích než originálních Apple (samozřejmě že na originálním Apple počítači můžete virtualizovat jakoukoliv verzi OS X).
To znamená, že když někdo provozuje na svém Windows počítači, virtualizovaný systém OS X porušuje tím především licenci k operačnímu systému OS X.
To je dobrá připomínka. :)
Affinity je zatím možné nasadit pro webovou grafiku, tvorbu logotypů, ikonek apod. Pro tiskový výstup zatím bohužel ne, ověřil jsem si to na jedné zakázce.
Pevně věřím, že vývojáři vše dají dohromady ve chvíli, kdy se bude blížit vydání betaverze Publisheru.
Affinity Designer získal cenu Apple Design Award winner 2015.
Oslavuje to 20% slevou. Kdo váhal, může nyní ušetřit:
https://itunes.apple.com/app/affinity-designer/id824171161
Affinity Photo je na světě! :) Do 23. července se v App Storu prodává se zaváděcí slevou 20 %, tj. za $39.99 / €39.99 / £29.99.
S uvedením Affinity Photo souvisí také bezplatný upgrade Affinity Designeru na verzi 1.3.
Zdravím Honzo,
díky moc za recenzi! Donutila mě zamyslet se nad tím, zda dál setrvávat u Adobe CC.
Měl bych jeden dotaz s tím spojený. AI, PS (a později i ID) lze, jak to tak vypadá, nahradit sadou Affiniti. Jak ale vyřešit náhradu Acrobata? Při návrhu tiskovin si je po sobě potřebuju také zkontrolovat, než je pošlu do tiskárny.
Nepotřebuji mnoho, v zásadě mi stačí zkontrolovat rozměry stránek, barevnost (CMYK vs. Pantone), DPI bitmap a zda jsou v PDF vložené písma. Občas potřebuji také prohodit nebo smazat některé stránky, ale to jsou již zcela elementární funkce. Nadstavby PitStop apod. nijak nevyužiji.
Máte, prosím, nějaký tip na (cenově rozumnou) alternativu k Acrobatu? Za jakoukoliv radu budu opravdu vděčný.
Děkuji,
Honza
Hezký den Honzo,
PDF jako formát je pro naši práci určitě nenahraditelný. Arcobat zese tolik ne. Osobně v něm PDFka už skoro neupravuji. Neupravuji je totiž téměř vůbec. Když je v PDF něco špatně, vytvořím ho znovu. V Acrobatu je po sobě jen kontroluji a na to by měl stačit i Reader, který je zdarma. Základní věci v něm zkontrolujete, ale rozlišení a podobné věci ne.
Pokud potřebujete Acrobat jen pro kontrolu, vystačíte si s Readerem zdarma. Pokud přijímáte PDFka od jiných autorů a potřebujete je kontrolovat, asi se bez plného Acrobatu zatím neobejdete. :(
Věřím, že stejně jako existuje řada neoriginálních čteček PDF, objeví se časem i dostupný nástroj, který bude vhodný pro profi kontrolu PDF. Zatím o něm ale nevím… :(
Když o něco zavadím, dám to určitě k dobru… :)
Díky za odpověď. To je právě ono – v Readeru si to PDF jen vizuálně prohlédnu, ale už nezkontroluju :(
Tedy jak píšete „Když je v PDF něco špatně, vytvořím ho znovu.“ nelze tak úplně bez Acrobatu aplikovat. Protože já se ani nedozvím, že tam nějaká chyba je…
Budu tedy doufat, že se nějaká alternativa k Acrobatu přeci jen časem objeví. Pokud na něco narazíte, dejte určitě vědět ;)
Zdravím Honzo,
Affinity Designer jsem nakonec zakoupil a aktivně ho používám. Možná by vás mohlo zajímat (a kohokoliv, kdo na tento článek zabrousí), že dnes vyšel update na verzi 1.4, který řeší všechny nedostatky, které jste zmínil v článku:
1. ořezové a pasovací značky
2. nastavení spadávky
3. podpora polygrafických standardů PDF/X-1a, PDF/X-3, PDF/X-4
4. nastavení obrazové komprese
5. kontrola chování přetisků
6. přímé barvy a podpora Pantone
7. globální barvy a jejich odstíny
8. „subsetování“ písem
9. slučování průhledností
Plus navíc byla přidána ještě jedna důležitá funkce a to možnost více kreslících pláten, což v aplikaci doposavaď citelně chybělo.
Zmíněné funkce byly již zhruba měsíc dostupné v Beta verzi, s kterou jsem realizoval jednu tiskovou zakázku. Za sebe mohu říct, že i pro tisk je již Affinity Designer plnohodnotnou náhradou za Adobe Illustrator.
Honzo, díky, vím o tom, mám staženo a testuji… :)))
Mám asi podobný názor na cenovou politiku Adobe. Čekal jsem, že se bude situace zlepšovat, tedy že ceny budou přívětivější a uživatelé vychovanějí a tím pádem bude klesat pirátství. Tento krok mi však přijde, jako razantní zhoršení situace. Také mám CS6 a budu je využívat dokut to půjde. Pak doufám už budou existovat nějaké solidní a cenově přijatelné náhrady, které časem budou konkurovat a změní situaci na trhu. V současné době jsme začal používat OpenOffice, to když jsem viděl, kolik by mě stálo zakoupit MS Office (MS najíždí podobnou cenovou politiku jako Adobe). Bál jsme se, že to bude peklo, ale mile mě překvapilo, že mě to zatím nijak neomezuje.
Děkuji za průkopnictví v hledání alternativ.
Premyslim, zda bych neukecal znameho pro nabidku prekladu do cestiny :-)
Adobe je jinak drahy diky tomu, ze je standardem v profesionalni polygrafii. Kalibrace a profily, pluginy pro prepress, hw podpora polygrafickych zarizeni, atp. Ma proste ohromny naskok a jedine co by ho mohlo sesadit, by byl novy format misto PDF. Ja osobne jsem na CS4 a nic me netahne k vyssi verzi. Take protoze se hodne venuju flexu, potrebuju hlavne illustrator a o affinity si zatim mohu nechat zdat alespin do verze 2. Pruser se totiz vetsinou najde az na klise :-( nebo mate nekdo zkusenost s gradienty v cerne v pretisku pres pantone (nejakou) barvu? Exportu cmyku + pantone do pdf? Trapping/overprint objektu? Ci presnost deformace/redukce pro ruzne tloustky klise? Nebo to budu muset sam tajne prubnout na desku…
Bohužel neznám nikoho, kdo by Designer používal pro flexo. Ale myslím, že nasazení nic nebrání. Přechody fungují perfektně, Pantone taky a přetisk už také není problém…
Dobrá recenzia, zvažujem že kúpim aj s workbookom. Máte niekto tú knihu ?
Já ji nemám. A jako rutinní uživatel Adobe Illustratoru ani necítím potřebu si ji pořídit.
Četl jste si ji někdo, kdo používáte Illustrátor rutinně?
Už je i pro Windows! :-)
Ano a do konce srpna 2018 by snad měla být k dispozici veřejná betaverze Publisheru. Tak uvidíme… :)
V Ai som si dost zvykol a casto pouzival funkciu „live paint“ jednoduchym tuknutim som vyfarboval plochy ohranicenych krivkami. Neviete nahodou ci v AD je podobna funkcia? Dik
Neviděl jsem ji tam, ale moc tu funkci nepoužívám a nepátral jsem po ní.